10 sebab kenapa Laptop atau PC anda lembab

Kadang msti awak awak awak dan awak rasa nak tahu knapa laptop anda atau pc anda slow atau berlakunya lagging semasa guna seperti main game yang perlu grafik yang bagus, edit picture or video, so lets check it out

1 - Virus, Trojan, dan Malware

Virus, trojan, dan malware yang lain adalah beberapa penyebab utama komputer menjadi perlahan. Banyak virus diperkenalkan ke komputer apabila pengguna tidak mempunyai perlindungan virus dan pakej perisian seperti yang dibangunkan oleh Norton atau McAfee, dua keselamatan yang terkemuka syarikat anti-virus dan komputer. Virus mudah diperkenalkan dari laman web atau melalui fail yang dimuatkan ke dalam komputer mereka dari sumber yang tidak dilindungi. Fail atau program akan menyusup ke komputer dan melakukan pelbagai perkara yang menyusahkan, mengganggu, dan merosakkan komputer dan akhirnya boleh merebak ke komputer lain melalui internet atau rangkaian dalaman. 


2 - Spyware dan Adware.

Spyware adalah perisian yang dimuatkan pada komputer anda tanpa pengetahuan anda seperti mengikut maklumat yang disediakan di laman web Mcafee.com. Ianya terjadi apabila anda melawat laman web atau memuat-turun software ke komputer anda. Biasanya perisian ini akan menghantar maklumat penggunaan kepada pihak ketiga yang mungkin menggunakan maklumat untuk pemasaran dan pengiklanan yang disasarkan. Dalam banyak kes, spyware boleh secara rahsia dimuatkan ke komputer anda apabila anda memuat turun "percuma" perisian atau fail dari Laman web yang tidak terlalu di percayai . Laman web yang menawarkan ringtones percuma atau muat turun muzik percuma yang terkenal untuk menghantar spyware dan adware. Adware adalah serupa dengan spyware walaupun ia mungkin tidak menghantar maklumat kembali kepada pihak ketiga, tetapi ia boleh muncul pada bila-bila masa dan melambatkan penggunaan komputer anda. 


3 - Crash harddisk

 Sebuah Harddisk yang rosak atau crash merupakan satu lagi sebab mengapa anda akan faham dan tahu komputer anda mula untuk menjalankan perlahan. Fail biasanya disimpan pada cakera keras atau cakera dalam cara yang mengisi sektor Harddisk. Fail disimpan dan dipadam dari harddisk atau disk, sektor-sektor ini boleh menjadi punca ke atas harddisk. Semakin lama, harddisk menghabiskan lebih banyak masa berputar kerana ia mengumpul atau mengedarkan fail-fail ini apabila membuka program atau menyimpan ke Harddisk. Ini akhirnya akan memanjangkan masa yang diperlukan untuk melaksanakan operasi-operasi normal dan akan melambatkan penggunaan komputer.

4 - Tidak Cukup RAM

Memori RAM atau Random-Access, adalah dinyatakan dalam megabait, Ia adalah memori komputer yg ada di setiap komputer kebanyakan aplikasi komputer yang disimpan di dalam RAM.
Ini tidak harus dikelirukan dengan ruang storan Hard Disk kerana apa-apa jua yang disimpan dalam RAM akan hilang apabila komputer dimatikan. Jika kapasiti RAM adalah terlalu rendah pada komputer dan anda cuba untuk menjalankan aplikasi yang besar, sistem operasi Windows sering akan menggunakan ruang cakera keras sebagai storan sementara untuk menjalankan aplikasi. Sebagai "bertukar-tukar" dan akan menyebabkan aplikasi komputer berjalan lebih perlahan daripada jika ia telah disimpan sepenuhnya dalam memori RAM. Jika Harddisk teruk crash/rosak (yang disebutkan tadi) dan anda mempunyai RAM yang mencukupi, maka ini boleh menyebabkan komputer anda berjalan walaupun perlahan.

5 - Program Permulaan & Aplikasi Latar Belakang

Banyak program-program yang anda pasang pada komputer anda akan secara automatik secara sendirinya berjalan atau RUN pada system tray (bahagian jam bawah) biasanya ianya akan sendiri run apabila anda boot komputer anda.
Program-program ini akan run di latar belakang apabila anda boot komputer anda walaupun anda tidak merancang untuk menggunakan mereka . Namun, mereka menggunakan sumber-sumber sistem yang diperlukan hanya untuk run di komputer anda. Banyak program perisian atau aplikasi latar belakang seperti screen saver atau applet juga boleh menyebabkan sistem Windows komputer untuk menjalankan perlahan. Lebih banyak program yang di install atau berjalan di latar belakang yang tidak anda digunakan, komputer anda akan menjadi perlahan atau lagging .

6 - Masalah Windows Registry


Windows Registry adalah pangkalan data yang mengandungi arahan, tetapan dan pilihan untuk sistem operasi Windows.
Tetapan ini mengawal perkakasan, perisian, dan pilihan pengguna untuk menjalankan komputer. Ia biasanya satu kawasan yang biasanya tidak akan anda mengakses melainkan anda seorang pengguna yang berpengalaman jika anda ingin tahu di mana terletak Windows registery boleh ikut langkah ni. Start --> run --> regedit --> enter .Ingat jangan ubah apa-apa melainkan anda tahu apa yang anda ubah. Sebagai perisian lebih dipasang ia meningkatkan overhed memori, yang akhirnya melambatkan sistem. Kadang-kadang apabila perisian dipasang, ia tidak membersih file secara menyeluruh dan akan ada maklumat  tertinggal di dalam Windows Registry.  Windows Registry adalah satu lagi sebab utama mengapa sistem Windows komputer akan berjalan sangat perlahan.

7 - Sambungan Wireless

Satu sambungan wayarles perlahan, juga dikenali sebagai Wi-Fi, boleh menjadi
punca kepada sistem komputer berjalan sangat perlahan terutamanya jika anda cuba untuk mengakses internet atau menggunakan program yang bergantung pada sambungan wayarles.
Sebab-sebab di sebalik sambungan wayarles perlahan boleh menjadi bahawa terlalu ramai pengguna cuba untuk mengakses ia pada masa yang sama jika ia adalah sambungan wifi awam atau public wireless(kira free) atau rangkaian wayarles yang dikongsi. Sebab-sebab lain yang boleh menyebabkan sambungan wayarles anda menjadi perlahan seperti masalah dengan perkakasan wayarles sendiri atau kad wayarles dalam komputer anda. Jika anda menggunakan sambungan berwayar, masalah yang berkenaan dengan perkhidmatan(pembekal internet) yang tertentu. Jika anda menggunakan dialup, maka anda mungkin akan mempunyai masalah kerana begitu banyak data yang dihantar melalui internet adalah terdiri dari fail yang besar

8 - Cakera Keras/Harddisk Penuh


Apabila
Cakera Keras/Harddisk anda mula untuk mencapai kapasiti maksimum, ia boleh menyebabkan sistem komputer anda tidak berfungsi dengan cepat dan sukar untuk menulis fail ke kawasan baki Cakera Keras/Harddisk anda. Ini adalah berkaitan dengan crash atau masalah cakera keras/harddisk yang disebutkan di dalam artikal. Dalam banyak kes, anda akan menerima Pop-up atau pemberitahuan bahawa Cakera Keras/Harddisk anda penuh dan ini boleh membawa komputer anda untuk berhenti sepenuhnya atau menghalang anda daripada menyimpan fail sehingga langkah penyelesaian dilaksanakan.

9 - Grafik Perkakasan underpowered


Banyak aplikasi komputer menggunakan grafik yang luas dalam operasi mereka terutamanya perisian permainan, perisian persembahan, dan foto perisian suntingan seperti Photoshop.
Jika perkakasan komputer grafik anda tidak mencukupi, ini boleh menyebabkan komputer anda untuk beroperasi sangat perlahan kerana komputer redraws skrin atau fail swap antara memori RAM dan Harddisk. Satu kad grafik yang underpowered atau aplikasi yang melebihi keperluan memori RAM minimum mungkin sebab-sebab utama bahawa komputer anda akan beroperasi sangat perlahan.

10 - Anti-Virus Perisian Terlalu Terhad

Dalam usaha untuk menyekat virus, spyware, spam, dan lain-lain program yang mengganggu dan fail, perisian anti-virus boleh di install untuk pelbagai peringkat perlindungan.
Dalam apa jua keadaan, untuk melaksanakan tugasnya, perisian perlindungan atau anti virus juga boleh melambatkan operasi komputer anda. Kebanyakan perisian mempunyai pelbagai tahap perlindungan dan membolehkan ia menukar kelajuan di mana komputer anda menjadi perlahan.

0 ulasan:

Post a Comment